Пропускане към основното съдържание

Стефан Веркович- живот и дело, посветени на българите в Източна Македония



Стефан Веркович- живот и дело, посветени на българите в Източна Македония



        На днешната дата се навършват 124 години от смъртта на Стефан Илич Веркович, известен сред съвременниците си като Антикаджията.  Личност, изиграла важна роля в епохата на нашето Възраждане, предимно сред българското население в Източна Македония. Видна фигура в борбите за църковно-национална независимост.
Изтъкнат за времето си фолклорист, етнограф,  нумизмат и археолог, който днес бива до голяма степен „забравен”.

В полето на изследователската дейност,  животът и делото му са привличат вниманието на редица автори. В тази насока заслужава да споменем имената на Иван Шишманов, Михаил Арнаудов, Петър Динеков, Ана Райкова.



      Настоящият текст има скромната цел бегло да представи или по-скоро да припомни моменти от дългия и богат житейски и творчески път на Стефан Илич Веркович.
      Роден е  в село Угляра, дн Босна и Херцеговина.  Негова рождена дата се приема 4 март 1821 г.  Първоначално учи в Толишкото училище, където силно влияние му оказва т.н. „илирийския Омир”- Андрия Качич-Миошич. Сетне продължава образованието си в Сутинския манастир.  По-късно е изпратен в Загреб, за да продължи образованието си по богословие и философия. Вследствие на революцията от 1848г. заминава за Белград. На 20 юли 1848 се среща в Крагуевац  с Илия Гарашанин – по това време министър на вътрешните работи на Сърбия.

   През 1855 г. се заселва в град Сяр, тогава в Османската империя, където подкрепя църковните борби и просветното движение на българите от Източна Македония. Завързва трайни познанства с видни български просветни дейци, сред които Стоян Чомаков, Йордан Хаджиконстантинов-Джинот, Георги Динков, Стефан Захариев, Кузман Шапкарев, Арсени Костенцев  и др. Поддържа интензивна кореспонденция с българските църковни общини в градовете Неврокоп (дн. Гоце Делчев), Солун, Петрич, Мелник, Струмица и др.

  Това му помага да изгради  своя  ясна представа за етническите и географските граници на тези земи, намерили израз в „ Типографическо-етнографский очерк Македонии”,  публикувано в Петербург през 1889 г. 



Значителна част от писменото наследство на Веркович,  съхранявано в Научния архив на БАН, е публикувано в сборника Документи за Българското възраждане от архива на Стефан И. Веркович  1860-1893г.”Документите (писмата), включени в него, имат характерни фонетични и морфологични форми на югозападните диалекти и говори на българския език през втората половина на XIX в.
 През 1860 г.в Белград излиза книгата му Народни песни на македонските българи, която е ценен принос в областта на българската фолклористика. Сътрудничи тогава активно на „Дружество за сръбска словестност” в Белград, а три години по-късно е избран за негов дописен член.
  През 1862 г. сръбският министър-председател Илия Гарашанин му поставя тайната задача да съдейства „македонските славяни при разрешаването на Източния въпрос да се считат за славяни, а не гърци“. Оттогава до 1875 г. Веркович редовно изпраща до сръбското правителство секретни доклади за обстановката в българските земи под турска власт. През 1868г. сръбското  правителство изменя тактиката в своите изисквания спрямо него. С тази промяна бихме могли  да си обясним и разрива в отношенията между Веркович и Белград от една страна, а от друга между фолклориста  и македонските българи. Стига се дотам, че през 1876 г. сръбските ръководители  прекъсват контакт  със Стефан Илич, не му изказват каквото и да е благодарност. Като спират да му изплащат нужното материално възнаграждение.  Въпреки това, Веркович продължава открито подкрепя църковно-националните борби на българския народ.
  През 1874 г. в Белград и през 1881 г. в Санкт Петербург под заглавие „Веда Словена”, Ст. Веркович публикува два тома с народни песни за Орфей, Александър Македонски, за славянските богове Сива, Вишну, Огне-бог.  Посрещнато с възторг сред европейските научни кръгове, т.н. „ родопско откритие” постепенно бива оспорвано. Изказани били съмнения, че публикуваните от Илич песни представляват фалшификация на учителя Иван Гологанов.
 
  С избухване на Херцеговското въстание (лятото на 1875 г.) и заради настъпилите разногласия между сръбското правителство и Веркович,  Йован Ристич го освобождава от службата му.  Поради неблагоприятната обстановка и влошаването на политическата атмосфера в Турско, Стефан Илич решава да замине за Белград. Възприеман като  „краен българофил”, той не успява да си издейства реабилитация и е принуден да напусне сръбската столица. На 1 април 1877г. (няколко дни преди Русия да обяви война на Турция - 12 април )  пристига в Петербург. Главното му намерение там е да намери финансова подкрепа, за да се публикува сборникът му с родопски песни. 
По време на престоя си в Русия установява кореспонденция с руския учен Владимир Лемански. Изявява се като ревностен защитник на Санстефанска България. Негови доводи в тази насока биват дълготрайните му изследвания върху бита, езика, културата и традициите на българите в Източна Македония.

   Веркович остава до 1891 г. в Русия, след което се връща в България. През  този период много от античните монети в колекцията му се озовават в големи световни сбирки като Кралския монетен кабинет в Копенхаген, в Париж, в Британския музей и в Оксфорд.

След пристигането си в България заради заслугите към българския народ,  му е определена доживотна пенсия от Народното събрание. В този момент споровете около „родопското откритие ” зачестяват. По този повод той предприема две пътувания в Западните Родопи (Чепино и Батак) през 1892-1893 г., с цел да документира автентичността на доставените му от Гологанов песни, но мисията му претърпява провал.

 Покрусен, няколко месеца по-късно-  на 30 декември 1893 г. Стефан Илич Веркович умира в София на 72 годишна възраст.




       Като наследство той ни завещава изключителни по своето съдържание творби:

         Новые славянские находки из Македонии“  - издадена през 1858 г.  в Санкт-Петербург.
      „Народне песме македонски бугара- издадена през 1860 г. в Белград.
„Древняя болгарская песня об Орфее“ - издадена през 1867 г. в Москва.
      „Описание быта болгар, населяющих Македонию- издадена през 1868 г. в Москва.
      „Веда Словена“, Том 1 - издаден през 1874 г. в Белград.
„Веда славян“, Том 2, - издаден през 1881 г. в Санкт-Петербург.
      „Седемгодишно страдание на С. И. Веркович в Россия“ издадена през 1885 г. в Русчук (дн. Русе.
    „Топографическо-этнографическій очеркъ Македоніи- издадена през 1889 г. в Санкт-Петербург.
      „Сборникъ Верковича. Ι. Народныя пѣсни македонскихъ болгаръ - издадена през 1858 г. в Петроград (дн. Санкт Петербург).
      „Lidové povídky jihomakedonské“ - издадена през 1832 г. в Прага.
Виктория Рахилова













   

Коментари

Популярни публикации от този блог

Писмо от Тодор Александров до дейци на ВМОРО в навечерието на Междусъюзническата война (с факсимиле)

Писмо от Тодор Александров до дейци на ВМОРО в навечерието на Междусъюзническата война Другари,             Концентрацията на бъл[гарската] войска срещу сърби и гърци е почти свършена. Вероятността за война е много голяма, при все това българ[ското] правителство под натиска на Великите сили още се колебае и се мъчи да разреши въпроса по мирен начин, в който случай ще изгубим: 1) Спорната зона: Скопско, Кумановско, Тетовско, Гостиварско, Кичевско и Дебърско, както и хубавия гр. Солун.             За да свърши веднаж завинаги нашето национално обединение, за да си вземем сега всички български земи: и Спорна зона, и Солун, трябва непременно да се обяви война и с гърци, и със сърби.             Щом Главната квартира разреши да се изпратят части във вътрешността, които да отпочнат атентатите, от нас зав...

145 години от обесването на Васил Левски

Васил Левски пред съда на Портата и Родината  Васил Иванов Кунчев, познат в историческата литература и като Васил Левски, Апостола, Арслан Дервишоглу и други псевдоними, е най-магнетичната личност както за епохата на Българското възраждане, така може би и за цялата българска история. Неговият живот е цялостно изследван и настоящите редове нямат за цел да изчерпят темата свързана с Васил Левски и неговото дело, а само тихо и скромно да споменат годишнината от неговото обесване. За целта авторът на този текст е извадил част от неговите показания пред следствената комисия в София от началото на 1873 г. Нека казаното от В. Левски да послужи като модел за подражание.   Васил Левски бива разпитван в продължение на пет дена (от 5 до 9 януари 1873 г.), като за този период от време се провеждат общо шест на брой разпити, ето какво казва той: Из ,,Левски пред съда на Портата: Процесът в София 1872-1873 г. в османотурски, дипломатически документи и домашни извори /Съ...

д-р Иван Шишманов "Едно писмо на Стефана Веркович за сръбските претенции върху Македония" С.,1914.